Esnek çalışma hem işverenler, hem çalışanlar hem de araştırmacılar arasında dikkat çekici bir konu haline geldi. Uzaktan çalışma ve hibrit gibi esnek çalışma düzenlemeleri, COVID-19 salgını nedeniyle hızlandı ve devam etti. Esnek çalışmaya yönelik eğilim, teknolojideki ilerlemeler, değişen toplumsal tutumlar ve değişen çalışan tercihleri gibi çeşitli faktörlerden kaynaklanmaktadır. 2023 Randstad Workmonitor raporu, potansiyel ekonomik belirsizliğe rağmen çalışanların hem çalışma saatleri, hem de konum açısından esnekliğe yüksek değer vermeye devam ettiğini gösteriyor.
Randstad Türkiye LinkedIn hesabımız üzerinden yaptığımız ankette, çalışanların %67'sinin hibrit çalışma düzenini tercih ederken (dünya genelinde %82,9), %21’i evden çalışma düzenini tercih etti (dünya genelinde %71).
Esnek çalışma, çalışanlara ne zaman, nerede ve nasıl çalışacakları konusunda daha fazla kontrol sağlayan çalışma düzenlemelerini ifade eder. Bu, aşağıdaki gibi seçenekleri içerebilir:
uzaktan çalışma:
Ofis dışında bir yerden, genellikle evden çalışmak.
hibrit çalışma:
Çalışanların bazı zamanlarda evden çalışabildiği ve diğer günlerde ofise gelebildiği, uzaktan ve ofis tabanlı çalışmanın bir kombinasyonu.
yarı zamanlı çalışma:
Geleneksel tam zamanlı programa göre daha az saat çalışmak.
esnek çalışma saatleri:
Belirli bir programa bağlı kalmak yerine, çalışanın bireysel ihtiyaçlarına uygun saatlerde işe başlama ve bitirme olanağına sahip olmak.
paylaşımlı çalışma:
İki veya daha fazla çalışanın tam zamanlı bir pozisyonu paylaşması ve yarı zamanlı çalışma saatleri.
Esnek çalışma düzenlemeleri hem çalışanlara hem de işverenlere fayda sağlayabilir. Çalışanlar için esnek çalışma, daha iyi bir iş-yaşam dengesi, daha iyi refah ve artan iş tatmini sağlayabilir.
İşverenler için esnek çalışma, çalışanların işte tutulmasını ve işe alınmasını iyileştirebilir, üretkenliği artırabilir ve devamsızlıkları ve işten ayrılmaları azaltabilir.
hibrit ekipleri yönetmek için 5 ipucu:
Liderlerinizi hibrit çalışmaya hazırlamak için onlara tüm iş gücünün sorunsuz bir geçiş yapmasına ikna etmek ve ihtiyaç duydukları ekstra desteği sağlamak önemlidir. Aşağıda başarılı bir geçişi yönetmenize yardımcı olacak beş uygulanabilir adıma bir bakış bulunmaktadır.
1. liderlerinizi destekleyin
Pandemi ile birlikte liderler, ekiplerini işyeri yerine evden çalışanlardan oluşan bir ekibi denetlemeye geçmek zorunda kaldı. Şimdi ise liderlerin hibrit çalışma modeline geçiş yaptı. Bu yüzden bazı liderlerdeki liderlik tarzlarında bir değişiklik daha yapma konusunda isteksiz olmaları doğal bir durumdur.
2. hibrit işyerleri tasarlayın
Yeni bir çalışma modelinin uygulamaya konulmasıyla birlikte işyerinin de yeniden tasarlanması gerekir. Şirketinizin mevcut çalışma ortamını değerlendirin ve hibrit çalışma için ideal bir iş yeri ortamı oluşturmak için ne gibi değişikliklerin yapılabileceğini belirleyin.
3. empati kurun
Kuruluşunuz hibrit bir iş gücünü yönetme konusunda keşfedilmemiş bir alana doğru ilerlerken, empatiyi ön planda tutmak çok önemlidir. Çalışma koşullarındaki değişikliklerle mücadele eden yalnızca liderleriniz değil; çalışanlarınız da mücadele ediyor. Üstelik birçok çalışan, kendi yaşam sorunlarıyla aynı anda ilgileniyor.
etkili geri bildirim kanalları oluşturun
Hibrit bir model oluştururken çalışanların duyarlılığını ölçmenin etkili bir yolunu geliştirmek kritik bir önem taşır. Anketleri ve çalışan forumları da dahil olmak üzere çeşitli geri bildirim kanallarını kullanmayı ve çalışanlarınızın endişelerini ve zorluklarını ele alabilecekleri bir süreç geliştirmeyi düşünün.
Ekip liderleri ayrıca çalışanların hem iş hem de yaşam zorluklarını tartışabilecekleri birebir görüşmelere erişmelerini sağlamak için sık sık kontroller planlamalıdır. Ekiple tutarlı iletişim, ekip liderlerinin çalışanların refahını değerlendirmesine ve karşılaşabilecekleri sorunları belirlemelerine yardımcı olacaktır.
esnekliği korumak
Hibrit bir iş yeri oluşturmak devam eden bir çalışma olduğundan, ekip liderleri çalışanlarınızın karşılaştığı zorlukları anladıklarını varsaymamalıdır. Pandemi ortamı, sağlıklı bir iş-yaşam dengesi isteğini teşvik etti. 2023 Randstad Workmonitor araştırması, çalışanların %62'sinin, daha fazla esneklik sunması durumunda mevcut işlerinden daha az arzu edilen bir pozisyon için ayrılacaklarını gösterdi.
Artan ciro riskini ortadan kaldırmak için liderlerin hibrit çalışma programı içinde bir miktar esnekliğe izin vermesi gerekir. Liderler ayrıca herhangi bir çözüm sunmaya çalışmadan önce iş hayatındaki zorlukları doğrudan çalışanlarıyla tartışmalıdır.
tükenmişliği azaltmak
Ekip liderleri çalışanların tükenmişliğini önlemek için proaktif önlemler almalıdır. Yalnızca ekip performansı için gerekli olan toplantıları düzenleyerek düzenlenen sanal toplantıların sayısını azaltarak başlayabilirsiniz.
4. kapsayıcılığa odaklanın
Hibrit bir işyerinde kapsayıcılığı sürdürmek oldukça zor olabilir. Liderlerin bu zorlukları anlaması ve hem uzaktan hem de sahadaki çalışanlar için eşit bir iş deneyimi yaratmanın yollarını bulması en önemli adımdır.
senkronize iletişim kanalları geliştirin
Hibrit bir çalışma modelinde kapsayıcılığın en büyük zorluklarından biri ekip iletişimidir. İlgili bilgilerin uzaktaki çalışanlara iletilmesi olmadan, konuşmaların işyerinde gerçekleşmesi oldukça kolaydır. Sonuçta, yüz yüze iletişim çoğu çalışanın tüm kariyeri boyunca çalışma biçimi olmuştur. Bu zorluğun üstesinden gelmek için liderlerin işyeri iletişimiyle ilgili zihniyetlerini yeniden ayarlamaları ve ekip üyeleri arasında kesintisiz iletişime olanak tanıyan bir dizi dijital araca yatırım yapmaları gerekiyor.
kapsayıcı toplantı alanları yaratın
Kuruluşunuz ne tür hibrit çalışma modeli geliştirirse geliştirsin, birçok toplantının uzaktan ve saha çalışanlarından oluşan bir karışımı içermesi kuvvetle muhtemeldir. Bu beklentiyle hibrit toplantılar için ideal işbirliği alanları oluşturduğunuzdan emin olun.
çalışanların tanınmasını teşvik etmek
Araştırmalar, çalışan tanıma programlarının 2,5 oranında daha yüksek katılım oranları sağlayabileceğini gösteriyor. Çalışan takdirine yatırım yapmak veya mevcut programınızı hibrit bir çalışma modeline göre uyarlamak, işyerinde kapsayıcılığı göstermenin harika bir yolu olabilir. Bir fayda programına bağlı düzenli tanınma seçenekleri sunmayı veya tüm şirketin veya departmanın dahil olduğu sanal tanınma toplantılarına ev sahipliği yapmayı düşünün.
5. performans takibi yapın
Uzaktan çalışmanın bir diğer zorluğu da sahadaki çalışanlara önyargı göstermeden çalışan performansını izlemektir. Gerçek şu ki liderlerinizin çoğu, çalışanların performansını sonsuza kadar değerlendirmek için günlük gözlemleri kullanıyor. Hibrit bir çalışma modeliyle bu liderlerin, çalışanların performansını her gün değerlendirme yöntemlerini değiştirmesi gerekiyor. İşte bunu gerçeğe dönüştürmek için bazı ipuçları.
Ekip liderlerinizi hibrit bir iş yerine geçişe hazırlamak için proaktif önlemler almak, genel olarak iş gücü için sorunsuz bir geçiş sağlamada uzun bir yol kat edebilir.